S/S ARNA

V rámci našeho námořního dědictví objevujeme fascinující příběh obchodního parníku „S/S Arna“. I přesto, že „Arna“ možná nedostala tolik pozornosti jako jiné lodě své doby, její příběh je plný dobrodružství a odvahy. Postavena v období, kdy se Československo teprve hledalo na námořních cestách, „Arna“ sloužila jako důležitý prostředek dopravy a obchodu na Atlantiku. I když její příběh upadl do zapomnění, „S/S Arna“ si zaslouží naši pozornost a úctu za své služby a příběh, který přinesla do naší historie. Připojte se k naší expedici, abychom společně objevili tajemství tohoto zapomenutého obchodního parníku československých moří!

Historie Československé námořní plavby

Naše námořní historie se začala psát krátce po založení samostatného Československa. Oficiální statistika, která vychází z údajů Registru námořních lodí při Obchodním soudu v Praze, uvádí v období mezi světovými válkami dvanáct u nás registrovaných lodí. Ve skutečnosti jich bylo mnohem více, nejméně dvojnásobek. Z dvanácti lodí zapsaných v rejstříku stojí však za zmínku pouze čtyři. Byly to lodě s názvy Legie, Arna, Morava a Little Evy. Loď Legie byla naší nejznámější námořní lodí. Byla zakoupena v roce 1920 čsl. legionáři. Její původní název byl Takai Maru, později Legie – od 28.10. 1920. Významně se podílela na transportu našich legionářů z Vladivostoku. Jejím vlastníkem se následně stala Legiobanka a Legie podnikla mnoho obchodních plaveb

Přečtěte si více »

EL VAPOR – Případ „ARNA“

Obchodní parník S/S ARNA se původně jmenoval „HILLHOUSE“. Byl vyroben v Anglii v loděnicích Northumberland Shipbuilding Howdon. Parník o výtlaku 3000 t byl spuštěn na vodu 24.12.1904. Jeho majitelem a zároveň provozovatelem byla obchodní společnost J. Cory and sons Co Ltd se sídlem v Cardiffu. Společnost parník využívala převážně k přepravě uhlí a jiných materiálů na pravidelných trasách mezi Buenos Aires, Rotterdamem, anglickými přístavy a New Yorkem. V roce 1925 se uskutečnil prodej této lodě do Prahy. Parník „S/S HILLHOUSE“odkoupila rejdařská společnost „FIRST CZECHOSLOVAKIAN SEA NAVIGATION“. Tu společně vlastnili rejdař Artur Zdenkovič z Terstu, jeho manželka Arnoštka Zdenkovičová a pražský advokát pan JUDr. Erich Veselý. Parník dostal jméno „ARNA“ právě podle manželky p. Zdenkoviče, Arnoštky. Arnoštka

Přečtěte si více »

EL VAPOR – Případ „ARNA“ – vyšetřování pokračuje

Bezprostředně po potopení lodi (druhý den) byl na místním oddělení přístavní policie v Almerii vyslechnut kapitán lodi Ivo Dujmovič. Vzhledem k tomu, že při námořním neštěstí (ztroskotání ARNY) nepřišel o život nikdo z posádky lodi a také proto, že majitelé nepožadovali od pojišťovací společnosti žádné odškodnění za ztrátu lodi, bylo vyšetřování ukončeno a předáno úřadům do Terstu a Prahy. V Terstu a následně v Praze byli později vyslechnuti jak majitelé lodi, tak i někteří z členů posádky a celé vyšetřování bylo ukončeno. Přepis protokolu z výslechu Kpt. Ivo Dujmoviče pořízený po potopení parníku S/S ARNA. P r o t o k o l sepsaný u generálního konzulátu RČS v Terstu 1.března 1928 s kapitánem čs.lodi „Arna“ jihoslovanským státním příslušníkem panem

Přečtěte si více »

Potápěčská expedice „ El VAPOR – ARNA 2013“

Parník S/S Arna ztroskotal v blízkosti města Almeria, necelou jednu námořní míli jihovýchodně od majáku na mysu Cabo de Gata – Kočičí mys. Oblast, kde se vrak lodi S/S ARNA nachází je součástí přírodní rezervace Cabo de Gata. Vrak byl známý pod jménem „El Vapor“ (španělsky- parník). Pozdější ponory španělských potápěčů prokázaly, že jde s největší pravděpodobností o československou loď „ARNA“. Majestátní trup 99 m dlouhé lodi je v přední části poškozen (zřejmě důsledek srážky lodi s podmořským skaliskem). Dominantou vraku lodi „ARNA“ je jeho zadní část s mohutným lodním šroubem. Levobok v přední části vraku je jak nárazem lodi na podmořské skalisko, tak následným nárazem o mořské dno poškozený. Jednoduché lodní nástavby, včetně

Přečtěte si více »

Obchodní parník „S/S ARNA“

Původní jméno lodi :        S.S. HILLHOUSE (1904-1925) Přejmenována na :            S.S. A R N A (1925) Postavena :                       1905 Loděnice:                           Northumberland Shipbuilding Co, Howden on Tyne, England, Majitel lodi: 1905 -1925                         John CORY and Son Ltd. 1925 –1928                         JUDr. Erich VESELÝ – Praha Provozovatel lodi : 1905 – 1925                        British Steam Shipping Co. Ltd 1925 – 1928                        Rejdařství Artur ZDENKOVIC´ – Rijeka (Terst) Technické údaje lodi : Délka :                                99,06 m Šířka:                                  14,63 m Ponor:                                6,64 m Výtlak:                                3049 BRT (279 m.h.p.) Typ:                                     nákladní Spuštěna na vodu :           23.12.1904 Dokončena:                       02/1905 Výrobní číslo:                    120

Přečtěte si více »

Historie Československé námořní plavby

Naše námořní historie se začala psát krátce po založení samostatného Československa. Oficiální statistika, která vychází z údajů Registru námořních lodí při Obchodním soudu v Praze, uvádí v období mezi světovými válkami dvanáct u nás registrovaných lodí. Ve skutečnosti jich bylo mnohem více, nejméně dvojnásobek. Z dvanácti lodí zapsaných v rejstříku stojí však za zmínku pouze čtyři. Byly to lodě s názvy Legie, Arna, Morava a Little Evy. Loď Legie byla naší nejznámější námořní lodí. Byla zakoupena v roce 1920 čsl. legionáři. Její původní název byl Takai Maru, později Legie – od 28.10. 1920. Významně se podílela na transportu našich legionářů z Vladivostoku. Jejím vlastníkem se následně stala Legiobanka a Legie podnikla mnoho obchodních plaveb

Přečtěte si více »

EL VAPOR – Případ „ARNA“

Obchodní parník S/S ARNA se původně jmenoval „HILLHOUSE“. Byl vyroben v Anglii v loděnicích Northumberland Shipbuilding Howdon. Parník o výtlaku 3000 t byl spuštěn na vodu 24.12.1904. Jeho majitelem a zároveň provozovatelem byla obchodní společnost J. Cory and sons Co Ltd se sídlem v Cardiffu. Společnost parník využívala převážně k přepravě uhlí a jiných materiálů na pravidelných trasách mezi Buenos Aires, Rotterdamem, anglickými přístavy a New Yorkem. V roce 1925 se uskutečnil prodej této lodě do Prahy. Parník „S/S HILLHOUSE“odkoupila rejdařská společnost „FIRST CZECHOSLOVAKIAN SEA NAVIGATION“. Tu společně vlastnili rejdař Artur Zdenkovič z Terstu, jeho manželka Arnoštka Zdenkovičová a pražský advokát pan JUDr. Erich Veselý. Parník dostal jméno „ARNA“ právě podle manželky p. Zdenkoviče, Arnoštky. Arnoštka

Přečtěte si více »

EL VAPOR – Případ „ARNA“ – vyšetřování pokračuje

Bezprostředně po potopení lodi (druhý den) byl na místním oddělení přístavní policie v Almerii vyslechnut kapitán lodi Ivo Dujmovič. Vzhledem k tomu, že při námořním neštěstí (ztroskotání ARNY) nepřišel o život nikdo z posádky lodi a také proto, že majitelé nepožadovali od pojišťovací společnosti žádné odškodnění za ztrátu lodi, bylo vyšetřování ukončeno a předáno úřadům do Terstu a Prahy. V Terstu a následně v Praze byli později vyslechnuti jak majitelé lodi, tak i někteří z členů posádky a celé vyšetřování bylo ukončeno. Přepis protokolu z výslechu Kpt. Ivo Dujmoviče pořízený po potopení parníku S/S ARNA. P r o t o k o l sepsaný u generálního konzulátu RČS v Terstu 1.března 1928 s kapitánem čs.lodi „Arna“ jihoslovanským státním příslušníkem panem

Přečtěte si více »

Potápěčská expedice „ El VAPOR – ARNA 2013“

Parník S/S Arna ztroskotal v blízkosti města Almeria, necelou jednu námořní míli jihovýchodně od majáku na mysu Cabo de Gata – Kočičí mys. Oblast, kde se vrak lodi S/S ARNA nachází je součástí přírodní rezervace Cabo de Gata. Vrak byl známý pod jménem „El Vapor“ (španělsky- parník). Pozdější ponory španělských potápěčů prokázaly, že jde s největší pravděpodobností o československou loď „ARNA“. Majestátní trup 99 m dlouhé lodi je v přední části poškozen (zřejmě důsledek srážky lodi s podmořským skaliskem). Dominantou vraku lodi „ARNA“ je jeho zadní část s mohutným lodním šroubem. Levobok v přední části vraku je jak nárazem lodi na podmořské skalisko, tak následným nárazem o mořské dno poškozený. Jednoduché lodní nástavby, včetně

Přečtěte si více »

Obchodní parník „S/S ARNA“

Původní jméno lodi :        S.S. HILLHOUSE (1904-1925) Přejmenována na :            S.S. A R N A (1925) Postavena :                       1905 Loděnice:                           Northumberland Shipbuilding Co, Howden on Tyne, England, Majitel lodi: 1905 -1925                         John CORY and Son Ltd. 1925 –1928                         JUDr. Erich VESELÝ – Praha Provozovatel lodi : 1905 – 1925                        British Steam Shipping Co. Ltd 1925 – 1928                        Rejdařství Artur ZDENKOVIC´ – Rijeka (Terst) Technické údaje lodi : Délka :                                99,06 m Šířka:                                  14,63 m Ponor:                                6,64 m Výtlak:                                3049 BRT (279 m.h.p.) Typ:                                     nákladní Spuštěna na vodu :           23.12.1904 Dokončena:                       02/1905 Výrobní číslo:                    120

Přečtěte si více »