S/S Bosforo

Vydejte se s námi na dobrodružnou expedici „S/S BOSFORO“, která nás zavede do historie potopené lodě postavené v roce 1878 ve skotských loděnicích Charles Connell and Company v Glasgow. Od svého spuštění na vodu až po tragickou událost v roce 1918, kdy byla torpédována rakousko-uherskou ponorkou, tato loď prošla mnoha událostmi a změnami majitelů. Společně s členy našeho týmu se pokusíme odhalit tajemství a příběhy spojené s touto historickou lodí, abychom vám přiblížili fascinující svět podmořských dobrodružství a historie. Připojte se k nám a objevte nepoznané!

„S/S BOSFORO“ 1887 (Ex. „WISTOW HALL“ 1878)

Historie Zakázku na stavbu lodi „WISTOW HALL“ („SS BOSFORO“) získaly v r. 1878 Skotské loděnice Charles Connell and Company, Glasgow – Skotstoun. Byla vedena pod č. 109 (oficiální číslo 78814).  Ještě téhož roku byla loď dokončena a spuštěna na vodu. (13.8.1878). Předána prvnímu majiteli a objednateli, společnosti „Robert Alexander (Hall line) mng Alexander and Radcliffe, Liverpool a zaregistrována byla 7.10.1878. V roce 1881 loď odkoupila společnost „Sun Shipping Co Ltd, Liverpool, která ji následně v r. 1887 prodala Italské společnosti „Navigazione Generale Italiana, Genoa-reg. Palermo. Italové loď 31.3.1887 přejmenovali na „S/S BOSFORO“. Byla určena pro přepravu nákladu a osob na trase Alexandria–PortSaid. Od 28.12.1895 do 19.2.1896  podnikne první ze svých tří cest při přepravě vojsk do Massawy. 

Přečtěte si více »

Rakousko-uherská ponorka S.M.U. 28

Technické údaje Typ ponorky : B IILoděnice: CNT PulaZahájení stavby: 28.6.2016Spuštění na vodu: 8.1.1917Předání do služby: 26.5.1917Rozměry: 36,9 x 4,75Motory: diesel/elektroRychlost na hladině/pod vodou: 9/7,5 KN (uzlů)Torpédomety: 2Děla: 1 x 7,5 cmPosádka: 19 mužů Korvettenkapitän Zdenko Eugen Hudeček * 22.06.1887, Terezín ; † 28.09.1974, Frydek Místek Kapitánem rakousko-uherské ponorky U 28, která potopila italský parník S/S BOSFORO byl Zdenko Hudeček, Čech pocházející z Terezína. Pokud jde o počet a tonáž potopených lodí, byl Zdenko Hudeček jedním z nejlepších a nejúspěšnějších ponorkových velitelů rakousko – uherského námořnictva. Zdenko Hudeček se narodil 22.6.1887 v Terezíně. Byl absolventem prestižní námořní akademie ve Fiume (dnešní Rijeka). Sloužil postupně na různých lodích Kriegsmarine, např: Tegetthof,

Přečtěte si více »

PRŮZKUM VRAKU ITALSKÉHO PARNÍKU BOSFORO

Začátkem června 2019 odjíždí náš tým technických potápěčů, historiků a dokumentaristů do italské Kalábrie. Cílem naší výpravy je identifikovat a zdokumentovat vrak italského parníku S/S BOSFORO. Vrak parníku se s největší pravděpodobností nachází v Jónském moři nedaleko mysu Cape Spartivento, přibližně 4 NM od pevniny. Tyto informace jsme získali na základě záznamů v lodním deníku rakousko-uherské ponorky U28, který je uložen ve vojenském archívu ve Vídni. Zárověň jsme tyto informace o pozici vraku konzultovali s našimi kolegy z italského potápěčského centra Megale Hellas v Ionice. Poslední informace, které máme k dispozici jsou: …v této oblasti se zřejmě nachází vrak S/S Bosforo ležící v hloubce přibližně 65 m. Právě identifikace a podrobné zdokumentování

Přečtěte si více »

Odlet a první ponory

Pátek 7.června Dnen „D“ – den našeho odjezdu Pomalu se scházíme na pražském letišti. Odlet je v 17.45 linkou do Říma, potom do Lamezia Terme a nakonec autem další hodinu a půl do hotelu v letovisku GIOIOSA JONICA. Dodávka, až po střechu naložená našimi věcmi vyrazila na cestu už ráno. Ilju a Vaška čeká neskutečných 2200 km. Dorazit mají v sobotu kolem poledne. Cesta je to úmorná. Zpoždění letadla v Římě, dohadování se v jedné z restaurací, kde kromě „něčeho“ čemu říkají řízek v housce za 6,50 Euro, teplého piva a neochoty personálu nemají nic kloudného k jídlu, až po hodinu a půl trvající půlnoční jízdu autem. Jediné pozitivní na

Přečtěte si více »

Potápění na S/S Bosforo

Pondělí 10. června Pro nás i pro Italy významný den. Pro nás, protože se jedeme pokusit odpotápět vrak parníku S/S BOSFORO a pro Italy je to „ Den válečného námořnictva“. Přesně před 101 lety Luigi Rizzo potopil u Premudy rakousko-uherskou bitevní loď S.M.S. SZENT ISTVÁN. Od toho dne se v Itálii slaví 10.června „Den válečného námořnictva“. Člun s výstrojí vyráží z přístavu a my jedeme autem do cca 65 km vzdáleného městečka Palizzi Marina na mysu Spartivento. Tam nás bude čekat jeden místní potápěč, který údajně ví, kde asi BOSFORO leží. Chvíle komunikace a kotva s lanem míří ke dnu. Upřímně, nevíme, jestli jsme na vraku, nebo ne. Italové berou sestupové lano a

Přečtěte si více »

Oceánská ponorka a italský Thistlegorm

Středa 12. června „ADMIRAL MILLO“ Počasí žádná sláva. Na BOSFORO  nás nepustí (fouká vítr a jsou vlny) a tak je náhradním programem potápění na italské ponorce z druhé světové války „ADMIRÁL MILLO“. Hloubka na vraku 64 m, dno 70 m. Ponorka „Admiral Millo“ byla 14. března 1942 na cestě do domovské základny v Tarantu. Nedaleko Punta Stilo byla spatřena britskou ponorkou „Ultimatum“. Britové zastihli italskou ponorku vynořenou na hladině. Jedno ze dvou torpéd vypálených z „Ultimata“ Italy minulo a nevybuchlo, druhé zasáhlo „Millo“ do přední části. Na palubě vynořené ponorky bylo tou dobou 14 italských námořníků. Ti byli zachráněni. Ostatních 57 Italů v ponorce zahynulo. Po vraku ponorky Italové pátrali víc než 10

Přečtěte si více »

Poslední ponor na S/S Bosforo

Pátek 14.června „S/S BOSFORO – potřetí“!! Poslední den expedice, poslední možnost pořídit nějaké pořádné snímky a film vraku italského parníku S/S BOSFORO. Počasí na koupání – naprostá idylka, pro potápění – žádná sláva. Vlny, špatná viditelnost, proudy. Jó, to včera, včera to byla idylka. Nádherné moře, skvělá viditelnost a úžasný vrak. Kombinace, o které se technickému potápěči může jen zdát! Nakonec padne rozhodnutí, že tentokrát nepojede celá skupina, ale pouze 4 potápěči. Kameraman Zdeněk Partyngl, fotograf René Melichárek, David Farkaš a Vašek Harmáček. Mají jediný úkol-pořídit co nejvíc záběrů BOSFORA! Ať se děje, co se děje. Kluci vyráží už brzo ráno. Dneska to prostě musí vyjít! Už první ponory na

Přečtěte si více »

PADESÁT LET OD POTOPENÍ ČESKOSLOVENSKÉ NÁMOŘNÍ OBCHODNÍ LODI M/S PIONÝR

6.srpna 1969 – 6.srpna 2019 Zapomenutá tragédie Československá námořní plavba patřila v minulosti mezi jednu z nejúspěšnější akciovou společnost. Námořní přeprava přinášela bývalému Československu na svou dobu nemalé zisky. ČNP vlastnila flotilu 44 námořních obchodních lodí.  Po dobu své existence ztratila Československá námořní plavba jen jedinou obchodní loď. Tou lodí byla obchodní nákladní loď M/S PIONÝR. V pondělí, 6. srpna 2019 uběhne 50 let od doby, kdy M/S PIONÝR najel ve večerních hodinách (6. srpna 1969) při zpáteční plavbě z Kuby do Štětína u bahamského ostrova Mayaguana na podmořský korálový útes a poškodil si spodní část trupu. Poškození lodi bylo natolik vážné, že se nedalo nijakým způsobem opravit a v úvahu nepřipadalo

Přečtěte si více »

„S/S BOSFORO“ 1887 (Ex. „WISTOW HALL“ 1878)

Historie Zakázku na stavbu lodi „WISTOW HALL“ („SS BOSFORO“) získaly v r. 1878 Skotské loděnice Charles Connell and Company, Glasgow – Skotstoun. Byla vedena pod č. 109 (oficiální číslo 78814).  Ještě téhož roku byla loď dokončena a spuštěna na vodu. (13.8.1878). Předána prvnímu majiteli a objednateli, společnosti „Robert Alexander (Hall line) mng Alexander and Radcliffe, Liverpool a zaregistrována byla 7.10.1878. V roce 1881 loď odkoupila společnost „Sun Shipping Co Ltd, Liverpool, která ji následně v r. 1887 prodala Italské společnosti „Navigazione Generale Italiana, Genoa-reg. Palermo. Italové loď 31.3.1887 přejmenovali na „S/S BOSFORO“. Byla určena pro přepravu nákladu a osob na trase Alexandria–PortSaid. Od 28.12.1895 do 19.2.1896  podnikne první ze svých tří cest při přepravě vojsk do Massawy. 

Přečtěte si více »

Rakousko-uherská ponorka S.M.U. 28

Technické údaje Typ ponorky : B IILoděnice: CNT PulaZahájení stavby: 28.6.2016Spuštění na vodu: 8.1.1917Předání do služby: 26.5.1917Rozměry: 36,9 x 4,75Motory: diesel/elektroRychlost na hladině/pod vodou: 9/7,5 KN (uzlů)Torpédomety: 2Děla: 1 x 7,5 cmPosádka: 19 mužů Korvettenkapitän Zdenko Eugen Hudeček * 22.06.1887, Terezín ; † 28.09.1974, Frydek Místek Kapitánem rakousko-uherské ponorky U 28, která potopila italský parník S/S BOSFORO byl Zdenko Hudeček, Čech pocházející z Terezína. Pokud jde o počet a tonáž potopených lodí, byl Zdenko Hudeček jedním z nejlepších a nejúspěšnějších ponorkových velitelů rakousko – uherského námořnictva. Zdenko Hudeček se narodil 22.6.1887 v Terezíně. Byl absolventem prestižní námořní akademie ve Fiume (dnešní Rijeka). Sloužil postupně na různých lodích Kriegsmarine, např: Tegetthof,

Přečtěte si více »

PRŮZKUM VRAKU ITALSKÉHO PARNÍKU BOSFORO

Začátkem června 2019 odjíždí náš tým technických potápěčů, historiků a dokumentaristů do italské Kalábrie. Cílem naší výpravy je identifikovat a zdokumentovat vrak italského parníku S/S BOSFORO. Vrak parníku se s největší pravděpodobností nachází v Jónském moři nedaleko mysu Cape Spartivento, přibližně 4 NM od pevniny. Tyto informace jsme získali na základě záznamů v lodním deníku rakousko-uherské ponorky U28, který je uložen ve vojenském archívu ve Vídni. Zárověň jsme tyto informace o pozici vraku konzultovali s našimi kolegy z italského potápěčského centra Megale Hellas v Ionice. Poslední informace, které máme k dispozici jsou: …v této oblasti se zřejmě nachází vrak S/S Bosforo ležící v hloubce přibližně 65 m. Právě identifikace a podrobné zdokumentování

Přečtěte si více »

Odlet a první ponory

Pátek 7.června Dnen „D“ – den našeho odjezdu Pomalu se scházíme na pražském letišti. Odlet je v 17.45 linkou do Říma, potom do Lamezia Terme a nakonec autem další hodinu a půl do hotelu v letovisku GIOIOSA JONICA. Dodávka, až po střechu naložená našimi věcmi vyrazila na cestu už ráno. Ilju a Vaška čeká neskutečných 2200 km. Dorazit mají v sobotu kolem poledne. Cesta je to úmorná. Zpoždění letadla v Římě, dohadování se v jedné z restaurací, kde kromě „něčeho“ čemu říkají řízek v housce za 6,50 Euro, teplého piva a neochoty personálu nemají nic kloudného k jídlu, až po hodinu a půl trvající půlnoční jízdu autem. Jediné pozitivní na

Přečtěte si více »

Potápění na S/S Bosforo

Pondělí 10. června Pro nás i pro Italy významný den. Pro nás, protože se jedeme pokusit odpotápět vrak parníku S/S BOSFORO a pro Italy je to „ Den válečného námořnictva“. Přesně před 101 lety Luigi Rizzo potopil u Premudy rakousko-uherskou bitevní loď S.M.S. SZENT ISTVÁN. Od toho dne se v Itálii slaví 10.června „Den válečného námořnictva“. Člun s výstrojí vyráží z přístavu a my jedeme autem do cca 65 km vzdáleného městečka Palizzi Marina na mysu Spartivento. Tam nás bude čekat jeden místní potápěč, který údajně ví, kde asi BOSFORO leží. Chvíle komunikace a kotva s lanem míří ke dnu. Upřímně, nevíme, jestli jsme na vraku, nebo ne. Italové berou sestupové lano a

Přečtěte si více »

Oceánská ponorka a italský Thistlegorm

Středa 12. června „ADMIRAL MILLO“ Počasí žádná sláva. Na BOSFORO  nás nepustí (fouká vítr a jsou vlny) a tak je náhradním programem potápění na italské ponorce z druhé světové války „ADMIRÁL MILLO“. Hloubka na vraku 64 m, dno 70 m. Ponorka „Admiral Millo“ byla 14. března 1942 na cestě do domovské základny v Tarantu. Nedaleko Punta Stilo byla spatřena britskou ponorkou „Ultimatum“. Britové zastihli italskou ponorku vynořenou na hladině. Jedno ze dvou torpéd vypálených z „Ultimata“ Italy minulo a nevybuchlo, druhé zasáhlo „Millo“ do přední části. Na palubě vynořené ponorky bylo tou dobou 14 italských námořníků. Ti byli zachráněni. Ostatních 57 Italů v ponorce zahynulo. Po vraku ponorky Italové pátrali víc než 10

Přečtěte si více »

Poslední ponor na S/S Bosforo

Pátek 14.června „S/S BOSFORO – potřetí“!! Poslední den expedice, poslední možnost pořídit nějaké pořádné snímky a film vraku italského parníku S/S BOSFORO. Počasí na koupání – naprostá idylka, pro potápění – žádná sláva. Vlny, špatná viditelnost, proudy. Jó, to včera, včera to byla idylka. Nádherné moře, skvělá viditelnost a úžasný vrak. Kombinace, o které se technickému potápěči může jen zdát! Nakonec padne rozhodnutí, že tentokrát nepojede celá skupina, ale pouze 4 potápěči. Kameraman Zdeněk Partyngl, fotograf René Melichárek, David Farkaš a Vašek Harmáček. Mají jediný úkol-pořídit co nejvíc záběrů BOSFORA! Ať se děje, co se děje. Kluci vyráží už brzo ráno. Dneska to prostě musí vyjít! Už první ponory na

Přečtěte si více »

PADESÁT LET OD POTOPENÍ ČESKOSLOVENSKÉ NÁMOŘNÍ OBCHODNÍ LODI M/S PIONÝR

6.srpna 1969 – 6.srpna 2019 Zapomenutá tragédie Československá námořní plavba patřila v minulosti mezi jednu z nejúspěšnější akciovou společnost. Námořní přeprava přinášela bývalému Československu na svou dobu nemalé zisky. ČNP vlastnila flotilu 44 námořních obchodních lodí.  Po dobu své existence ztratila Československá námořní plavba jen jedinou obchodní loď. Tou lodí byla obchodní nákladní loď M/S PIONÝR. V pondělí, 6. srpna 2019 uběhne 50 let od doby, kdy M/S PIONÝR najel ve večerních hodinách (6. srpna 1969) při zpáteční plavbě z Kuby do Štětína u bahamského ostrova Mayaguana na podmořský korálový útes a poškodil si spodní část trupu. Poškození lodi bylo natolik vážné, že se nedalo nijakým způsobem opravit a v úvahu nepřipadalo

Přečtěte si více »