M/S PIONÝR

Tajemství ztroskotání legendárního československého parníku. 6. srpna 1969 se na Bahamách, nedaleko ostrova Mayaguana, stal osudovým dnem pro československou námořní loď „Pionýr“. Naložená železnou rudou z kubánského přístavu Moa, vyplula na svou dlouhou plavbu přes Atlantik, avšak cesta skončila nečekaně a tragicky. Krátce před 21. hodinou narazila na korálový útes v blízkosti ostrova Mayaguana, ale v důsledku této události nikdo z posádky nepřišel o život či nebyl zraněn. „Pionýr“ zůstal několik let uvězněn na útesu, než ho nakonec pohltilo moře. Tyto události, zachycené v knize „Atlas lodí“, jsou svědectvím jednoho z členů posádky, kapitána dálné plavby Vladimíra Podleny. Popisuje dramatickou noc, kdy loď narazila a posádka musela opustit palubu, ale také náročné pokusy o záchranu a dlouhé vyjednávání s pojišťovnou. „Pionýr“ se stále tyčil nad hladinou, ale postupně se potápěl pod váhou vody a zranění z korálového nárazu. Nakonec se rozhodlo, že loď bude opuštěna, a posádka strávila několik týdnů na palubě, táboříc pod širým nebem, než je konečně zachráněna. Tento příběh ztroskotání „Pionýra“ stále zůstává zahalen tajemstvím a výzvou pro ty, kteří se snaží rozluštit jeho dějiny a osud. Připojte se k naší expedici, abychom společně odhalili, co se skrývá za tímto tragickým příběhem československého mořeplavectví.

Československá námořní plavba ČNP

Hlavním důvodem vzniku ČNP bylo posílení obchodního spojení se světem, pomoc komunistické Číně a příliv deviz do státní pokladny… Prvními podniky, zabývající se námořní dopravou u nás po druhé světové válce, byly Metrans a Čechofracht. 1. dubna 1959 byla vyhláškou ministerstva zahraničního obchodu založena Československá námořní plavba, jako samostatný námořní rejdař se statutem mezinárodní akciové společnosti. 49 procent akcií držela v podniku Čína. ČNP tak provozovala čínské a československé lodě. Celkem provozovala ČNP 44 lodí a flotila patřila ke špičce mezi vnitrozemskými státy. Spolupráce s Čínou byla ukončena v roce 1967 a o čínské lodě byla také flotila zredukována. Podnik ČNP byl velice rentabilní. Provoz lodí vždy uhradil nejen jejich

Přečtěte si více »

Potopení československé námořní lodi „M/S PIONÝR“

6. srpna 1969 ztroskotala na Bahamách, nedaleko ostrova Mayaguana československá námořní loď „Pionýr“. Vyplula s nákladem železné rudy z kubánského přístavu Moa 6. srpna 1969 v 7 hodin ráno. Naši loď čekala dlouhá plavba přes Atlantik. Tato plavba však skončila za nevyjasněných okolností ještě téhož dne. Po čtrnáctihodinové plavbě, narazil „Pionýr“ krátce před 21 hodinou, na korálový útes v blízkosti ostrova Mayaguana. Z posádky lodi nikdo nepřišel o život, ani nikdo nebyl zraněn. Námořní loď „Pionýr“ zůstala ještě několik let uvězněna na útesu, než oceánské vlny dokonaly dílo zkázy. Pionýr – ztroskotání lodi – 1969 Uveřejněno v knize Atlas lodí(vypráví strojní důstojník) autor knihy kapitán dálné plavby Vladimír Podlena (*1939)absolvent

Přečtěte si více »

Potápěčská expedice „ Pionýr – 2015“

Náš tým je složený z technických potápěčů, historiků a dokumentaristů. Již dlouhodobě se zabýváme pátráním a dokumentováním potopených lodí, které jsou spojené s naší historií. Chceme tak navázat na některé úspěšné expedice a projekty, které jsme v minulosti uskutečnili. Byly to zejména dokumentární filmy pro Českou televizi (Zenta, Szent István, Garibaldi), ale také na expedici z roku 2013 k další potopené československé lodi Arna, která ztroskotala ve Španělsku v roce 1928. Pokud expedice bude úspěšná, chceme, aby vznikl dokument mapující historii těchto dvou československých lodí. Hlavním úkolem expedice bude vrak lodi najít a identifikovat. Dále pak pořídit filmové záběry a fotografie z místa ztroskotání, zjistit všechny neznámé okolnosti o potopení

Přečtěte si více »

Zpráva o výsledku potápěčské expedice „ M/S PIONÝR 2015“

V sobotu 5.12.2015 se z ostrova Mayaguana na Bahamách vrátil tým českých potápěčů, historiků a filmařů. Jejich úkolem bylo nalézt, identifikovat a zdokumentovat vrak československé lodi „Pionýr“. Námořní loď „Pionýr“ se potopila 6. srpna 1969 poblíž ostrova Mayaguana na Bahamách. Příčinou potopení bylo špatné počasí a zřejmě i chyba v navigaci, která způsobila náraz lodi na korálový útes. Nárazem vzniklo těžké poškození trupu a pronikající voda nakonec donutila posádku přeložit náklad na jinou československou loď M/S BLANÍK. „Pionýr“ byl ponechán svému osudu a oceán se postaral o dílo zkázy. Po 46 letech, přesně 27. listopadu 2015 na ostrov Mayaguana dorazil náš tým. Vrak byl nalezen a identifikován. Jeho pozice podle GPS je 22°28‘12‘‘N 73°08‘21‘‘W

Přečtěte si více »

Československá námořní plavba ČNP

Hlavním důvodem vzniku ČNP bylo posílení obchodního spojení se světem, pomoc komunistické Číně a příliv deviz do státní pokladny… Prvními podniky, zabývající se námořní dopravou u nás po druhé světové válce, byly Metrans a Čechofracht. 1. dubna 1959 byla vyhláškou ministerstva zahraničního obchodu založena Československá námořní plavba, jako samostatný námořní rejdař se statutem mezinárodní akciové společnosti. 49 procent akcií držela v podniku Čína. ČNP tak provozovala čínské a československé lodě. Celkem provozovala ČNP 44 lodí a flotila patřila ke špičce mezi vnitrozemskými státy. Spolupráce s Čínou byla ukončena v roce 1967 a o čínské lodě byla také flotila zredukována. Podnik ČNP byl velice rentabilní. Provoz lodí vždy uhradil nejen jejich

Přečtěte si více »

Potopení československé námořní lodi „M/S PIONÝR“

6. srpna 1969 ztroskotala na Bahamách, nedaleko ostrova Mayaguana československá námořní loď „Pionýr“. Vyplula s nákladem železné rudy z kubánského přístavu Moa 6. srpna 1969 v 7 hodin ráno. Naši loď čekala dlouhá plavba přes Atlantik. Tato plavba však skončila za nevyjasněných okolností ještě téhož dne. Po čtrnáctihodinové plavbě, narazil „Pionýr“ krátce před 21 hodinou, na korálový útes v blízkosti ostrova Mayaguana. Z posádky lodi nikdo nepřišel o život, ani nikdo nebyl zraněn. Námořní loď „Pionýr“ zůstala ještě několik let uvězněna na útesu, než oceánské vlny dokonaly dílo zkázy. Pionýr – ztroskotání lodi – 1969 Uveřejněno v knize Atlas lodí(vypráví strojní důstojník) autor knihy kapitán dálné plavby Vladimír Podlena (*1939)absolvent

Přečtěte si více »

Potápěčská expedice „ Pionýr – 2015“

Náš tým je složený z technických potápěčů, historiků a dokumentaristů. Již dlouhodobě se zabýváme pátráním a dokumentováním potopených lodí, které jsou spojené s naší historií. Chceme tak navázat na některé úspěšné expedice a projekty, které jsme v minulosti uskutečnili. Byly to zejména dokumentární filmy pro Českou televizi (Zenta, Szent István, Garibaldi), ale také na expedici z roku 2013 k další potopené československé lodi Arna, která ztroskotala ve Španělsku v roce 1928. Pokud expedice bude úspěšná, chceme, aby vznikl dokument mapující historii těchto dvou československých lodí. Hlavním úkolem expedice bude vrak lodi najít a identifikovat. Dále pak pořídit filmové záběry a fotografie z místa ztroskotání, zjistit všechny neznámé okolnosti o potopení

Přečtěte si více »

Zpráva o výsledku potápěčské expedice „ M/S PIONÝR 2015“

V sobotu 5.12.2015 se z ostrova Mayaguana na Bahamách vrátil tým českých potápěčů, historiků a filmařů. Jejich úkolem bylo nalézt, identifikovat a zdokumentovat vrak československé lodi „Pionýr“. Námořní loď „Pionýr“ se potopila 6. srpna 1969 poblíž ostrova Mayaguana na Bahamách. Příčinou potopení bylo špatné počasí a zřejmě i chyba v navigaci, která způsobila náraz lodi na korálový útes. Nárazem vzniklo těžké poškození trupu a pronikající voda nakonec donutila posádku přeložit náklad na jinou československou loď M/S BLANÍK. „Pionýr“ byl ponechán svému osudu a oceán se postaral o dílo zkázy. Po 46 letech, přesně 27. listopadu 2015 na ostrov Mayaguana dorazil náš tým. Vrak byl nalezen a identifikován. Jeho pozice podle GPS je 22°28‘12‘‘N 73°08‘21‘‘W

Přečtěte si více »